O języku korzyści słyszała z pewnością większość z nas i cała ta większość – przynajmniej na poziomie intuicyjnym – może powiedzieć, czym on jest. Tymczasem nie o poczucie rozumienia tu chodzi. Potocznie zwany EFK-ą, język korzyści to twarde narzędzie handlowe, które ma w skuteczny sposób prowadzić do podwyższenia wyników sprzedaży.
Język skutecznej reklamy i marketingu
EFK-a, czyli Element, Funkcja i Korzyść, to technika handlowa polegająca na przedstawieniu klientowi korzyści płynących z wyboru naszego produktu. To z pozoru proste zadanie może jednak przysporzyć kłopotu niedoświadczonemu sprzedawcy czy autorowi opisu na stronie internetowej. Nie wystarczy bowiem banalne przedstawienie produktu, w którym poinformujemy klienta o korzyści płynącej z jego zakupu – korzyści, o której nasz odbiorca już doskonale wie. Weźmy – na przykład – branżę muzyczną: „Nasze gitary to sprzęt najwyższej jakości, który pozwala na uzyskanie unikatowego brzmienia!”. Taka informacja jest w rzeczywistości pusta – niczego sobą nie wnosi i z powodzeniem mogłaby znaleźć się w opisie dosłownie każdego instrumentu, co czyni ją po prostu bezużyteczną. Żeby komunikat reklamowy był skuteczny, należy zastosować odpowiednią technikę – tak zwane pytania pogłębiające pozwalają dotrzeć do samej istoty potrzeb klienta. Przykładowo: Dlaczego ktoś kupił akurat tę gitarę? Ponieważ zależało mu na dobrym brzmieniu. Dlaczego zależało mu na dobrym brzmieniu? Ponieważ wtedy jego występy wypadają dobrze przed odbiorcą. Dlaczego ktoś chciał, żeby jego występy wypadały dobrze? Ponieważ wtedy będzie porównywany do wielkich mistrzów. Oto faktyczna przyczyna dokonania zakupu: gitarzysta chciał wejść w posiadanie sprzętu, za sprawą którego będzie mógł wykazać się wysokimi umiejętnościami gry przed swoimi słuchaczami, żeby ci mogli go uznać za prawdziwego wirtuoza. W takim wypadku zareklamować należy nie sam instrument, lecz jego element, dzięki któremu granie na gitarze stanie się okazją do popisu umiejętności.
Komunikat zamieszczony na stronie powinien więc brzmieć następująco: „Chcesz zostać wirtuozem? W naszych gitarach klasycznych zastosowano innowacyjne rozwiązanie dodatkowej przestrzeni rezonansowej w szyjce gryfu pozwalającej zaawansowanym muzykom wydobyć z instrumentu – zwłaszcza z najwyższych tonów – jeszcze lepsze brzmienie”. W ten sposób jednocześnie określa się grupę docelową oraz korzyści, jakie potencjalny klient może wynieść z zakupu naszego sprzętu. Operowanie konkretem może więc przynieść oczekiwane rezultaty – wystarczy w odpowiedni sposób określić potrzeby klienta.
Zapraszamy – SEO Copywriting Pikseo Bydgoszcz