Reklama dźwignią handlu. I nie jest to pusty frazes, o czym wie dziś każdy przedsiębiorca. To dlatego nie szczędzi się na nią środków, ale też nieustannie szuka nowych rozwiązań. Wśród nich znaleźć można pop-up store. To krótkoterminowo działające sklepy pojawiające się w przestrzeni miejskiej, najczęściej w miejscach najczęściej odwiedzanych przez mieszkańców. Czy pop-up store to zapowiedź reklamowej rewolucji?
Na czym polega pop-up store?
Pierwszy pop-up store powstał, a jakże!, w Stanach Zjednoczonych. W Los Angeles w 1997 roku stanął wówczas niewielkich rozmiarów obiekt, który wtapiał się w tło lokalnego klimatu. Była muzyka, dobre jedzenie, tańce i dotąd nikomu nieznane ubrania kalifornijskich marek. Wystarczył jednak jeden dzień, by stały się popularne i pożądane. Zakupy w takim klimacie tworzyły wyłącznie pozytywne skojarzenia, a o to przecież przedsiębiorcom chodzi. Produkt musi kojarzyć się z czymś dobry, miłym. Na podobne rozwiązanie zdecydowała się sieć odzieżowa, która jako pierwsza w Polsce przygotowała funkcjonalny pop-up store. Ubrania zostały powieszone w jednym z warszawskich klubów, gdzie można było zajrzeć, wypocząć na leżaku, wypić sok, a przy tym obejrzeć najnowszą kolekcję marki i kupić to, co nam się spodoba (w pop-up store często też ceny są nieco niższe niż w tradycyjnym sklepie). Innym razem na taką formę reklamy zdecydowała się marka prowadząca sklep internetowy z ubraniami światowych producentów. Pop-up store stanął wówczas w warszawskim centrum handlowym i funkcjonował 4 dni. Zainteresowanie nim był ogromne. Organizatorzy zapewniali klientom porady profesjonalnych stylistów i ekspertów od makijażu. Zorganizowano też warsztaty DIY, jak również prelekcję dotyczącą bezpieczeństwa zakupów w sieci. Klienci nie tylko poznali markę od tej bardziej przyjaznej strony, ale też utożsamili ją z fachowością i oryginalnością. I jak można się było spodziewać, taka promocja zakończyła się ogromnym sukcesem. Dziś zresztą pop-up store w wielkich europejskich miastach czy w Stanach Zjednoczonych to zupełnie normalne zjawisko. I choć jest już znane ludziom, nadal budzi ciekawość.
Wyróżnienie się na tle konkurencji jest dziś zadaniem niezwykle trudnym. Rynek jest przesycony wieloma produktami, reklamy też bywają powtarzalne i mało przekonujące. Pop-up store na ich tle wyróżnia się innowacyjnością i niepowtarzalnością. Dla klientów jest ciekawą formą promocji i daje im możliwość poznania marki, a dla jej organizatorów – świetną zabawą, która oddziałuje też na wzrost sprzedaży.